Visalaje
  Foto | Mapa | Profil tratě |
 Autor: Pavel Zubek  Celkem km: 88  Datum: 11.9.2004

Třinec-Pražmo-Visalaje-Morávka-Kom.Lhotka-Třinec

V práci jsme si řekli,že bychom mohli strávit společný den výletem na kolech. Proto jsem vybral cestu na Visalaje. Tuto trasu jsem ještě nikdy neabsolvoval. Předběžně se nahlásilo asi 8 lidí,ale v sobotu vyjíždíme z Ropice pouze v šesti lidech (Zubkovi a Karpetovi).Zbytek se nedostavil.
Cesta plyne pohodově,počasí je skvělé,jen fouká opravdu silný vítr,který je zatím boční. Ve Stříteži mi na železničním přejezdu upadl blatník.Péťa má drát,který posloužil na uchycení k vidlici. Můžeme pokračovat. Rychle nám to ubíhá až do Vyšních Lhot,kde měníme směr a nyní jedeme přímo proti větru. Začínáme se trhat.Snažím se vzít Erču do vleku,ale moc nám to nejde. V Raškovicích je přestávka na malou svačinku,která dodá sílu do dalšího boje proti větru.
Z Pražma přes Krásnou až do místa zvaného Zlatník trpíme a jedeme rychlostí kolem 7 km/h! Tedy pěšky by to určitě také šlo stejně rychle. Občas sledujeme Lysou horu, která je z cesty občas vidět. Je pěkně blízko. Viditelnost je skvělá. Cyklisté jedoucí z Lysé viděli i Tatry!
Na Zlatníku naštěstí měníme směr a vítr se stává bočním. Poslední 3 km na vrchol jedeme pomalu,ale jedeme.
Jsme tu! Visalaje! Všichni (i Erča) jsme to zvládli na kole! Stará chata je plná cykloturistů z Mánesovy stezky,proto si dáváme vrcholové pivo v hotelu Visalaje,který byl letos na jaře po mnoha letech devastace znovu otevřen. Polévku ven však nedostaneme z hygienických důvodů.Kocháme se pohledem na Lysou horu a po malé přestávce rychle klesáme do údolí Morávky.Jede se nám dobře. Je to pořád z kopce a na volném prostranství nás tlačí vítr,který teď fičí do zad.
V centru Morávky si dáváme pivo a limo.Hladovci si objednali česnekačku. Zmožení si dávají kávu,aby vyčerpáním neusnuli.Chi,Chi.
   Domů je to skoro pořád z kopce. V cestě máme jen pár prudkých stoupání a jedno se mi stává osudným.Při řazení mi před Kom.Lhotkou praskl řetěz. Asi dva kilometry jedu do Lhotky bez řetězu.Jirka mě potlačil a z kopce to jelo samo. Opět nastoupil Péťa a nýtovačem mi řetěz opravil.Zlatý hoch!
Oprava proběhla v letní zahrádce,takže jsme se přitom i občerstvili pivečkem.
Nyní nás čeká už jenom posledních 20 km jízdy domů. Ve Smilovicích se loučíme s Karpetovci,kteří jedou do Českého Těšína a my pokračujeme přes Guty do Třince.Doma jsme něco po páté a vyjížděli jsme ráno v osm.
Dnešní den se vydařil.Na drobné závady se rychle zapomíná,když s vámi jede zkušený mechanik a má vše potřebné po ruce.To si zapamatujte!

Doporučení :
Cyklomapa : Euroregion Těšínské Slezsko č.45 (SHOCART)
Stezky : Těš.Sl.č.56, Beskydsko-karpatská magistrála č.46, poté č.6113
Ubytování : viz cyklomapa Euroregion Těšínské Slezsko č.45
Sebou : pláštěnka a dalekohled
Stravování : možno na vrcholu i cestou
Pro vzdálené : - Ze severu nástup ze žel.zastávky Dobratice (ČD Č.Těšín - F-M)